مسابقات

مسابقه رپید ریتد فروردین ماه ۱۴۰۳

هیجان و رقابت در اولین مسابقه رپید ریتد فروردین ماه ۱۴۰۳

اولین مسابقه شطرنج رپید ریتد سال ۱۴۰۳ که در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ با حضور جمعی از اساتید و مستعدین در محل خانه شطرنج بهارستان برگزار شد، نمایشی از تمرکز و رقابت فشرده را در برداشت. این رویداد شطرنجی که در ۹ دور به روش سوئیسی انجام شد، با کنترل زمانی ۱۰ دقیقه برای هر بازیکن به همراه ۵ ثانیه پاداش به ازای هر حرکت، جذابیت خاصی داشت. در این رویداد هیجان انگیز، شاهد رقابتی نفس گیر بین شرکت کنندگان بودیم که هر یک تلاش می کردند بهترین استراتژی ها و مهارتهای تاکتیکی خود را به نمایش بگذارند.

نام آوران

در این مسابقه که ۲۷ نفر از ۳۵ شرکت کننده، دارای درجه بین المللی بودند، عنایت ازباغی با تمرکز قوی و استراتژی های همیشگی توانست با نبوغ و دقت بالا و ۷.۵ امتیاز جایگاه نخست را از آن خود کند. رضا ساریجلو رقیب سرسخت وی با دقت و حرکات مدبرانه تا آخرین لحظه برای کسب عنوان تلاش کرد اما هم امتیاز با وی و به دلیل گره گشایی امتیاز در نهایت دوم شد. این موضوع در حالی رقم خورد که رضا به جهت کمک به آریا غیاثی که به دلیل حال نامساعد از جدول انصراف داده بود، یک دور از مسابقه را از دست داد. محمد نصیری نیز در این رقابت با ارائه بازی های محکم و منطقی، استحکام تاکتیک های خود را به رخ رقبا کشید اما در روزی کم فروغ با ۶.۵ امتیاز سوم شد.

عنوان بهترین بازیکن های دارای ریتینگ بین المللی بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۴۹ و بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۹۹ به ترتیب به یاشار امینی کادیجانی و سیدجلال الدین مرتضوی رسید. عنوان بهترین بازیکن بدون ریتینگ نیز نصیب رادین آریان فرد نوجوان ۱۲ ساله و آینده دار شد. بعد از رادین دیگر نوجوانان رده سنی نیز در جدول خوش درخشیدند. یوسف نظری و محمدسام سهرابی هر دو ۱۴ ساله بهترین بازیکنان زیر ۱۸ سال شدند. محمدجواد باغی شام اسبی و طاها مهدوی با وجود سنی کمتر از ۱۰ سال، به ترتیب نفر برتر و دومین بازیکن زیر ۱۲ سال شدند. با توجه به نرسیدن حدنصاب مشارکت در دسته پیشکسوتان، بانوان و برخی رده های سنی، جوایز مربوطه مطابق با آیین نامه به سایر بازیکنان برتر جدول از رده های چهارم تا دهم رسید.

این مسابقه نشان دهنده ارزش های تعالی بخش و آموزه های شطرنج شامل شکیبایی، انضباط و اندیشه راهبردی بود. شرکت کنندگان در دورهای مسابقه با ارائه بازی های نوآورانه، مهارت های خود و حریفان را به چالش کشیدند. حاضرین نیز مجذوب لحظات حساس انتهای بازی ها شدند. اما یکی از نقاط منفی این رویداد عدم حضور سه نفر از مقام آورندگان در مراسم اهدای جوایز بود. نظر به این که ایستادن بر سکو نمایانگر معرفی الگوهای ورزشی به دیگر ورزشکاران به ویژه رده های سنی و اولیای ایشان است، هیات شطرنج بهارستان زین پس در تمام آیین نامه ها قید خواهد نمود: “عدم حضور در مراسم اهدای جوایز به عنوان بخشی جدانشدنی از مسابقه به هر دلیلی موجب سلب رتبه و جایزه نقدی مربوطه و اهدای آن به اولین نفر حاضر حائز شرایط خواهد شد.”

کادر برگزاری

مسئول برگزاری: حمید مومیوند، سرداور: داور بین المللی میلاد مظفر، جانشین سرداور و مسئول قرعه کشی: حمید مومیوند

لینک مسابقه در سایت نتایج: [Chess-Results Server Chess-results.com – Baharestan Rapid Cup Farvardin 1403]

لینک مسابقه در سایت فدراسیون جهانی شطرنج: [https://ratings.fide.com/tournament_information.phtml?event=369362]

هدف ما ارائه نگاهی عمیق‌تر به جهان شطرنج و ارتقای فرهنگ و دانش این ورزش فکری در میان علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا